Monday, December 22, 2014

Apakah kulat ni edible??



Kita selalu dengar perumpamaan “seperti cendawan tumbuh selepas hujan” - menggambarkan sesuatu pekembangan atau pertambahan yang sangat mendadak!

Begitu jugak dengan kemunculan kulat di laman kami…

Berikutan dengan hujan berpanjangan,  banyak kulat tumbuh merata-riti!
Dan pagi ini terdapat satu jenis kulat yang tak pernah muncul sebelum ni (seperti yang pernah di post di n3 lepas)

Kulat tumbuh dalam pasu pokok tomato!

Nampak macam jenis edible… Tapi betul ke? Tak berani nak try…

Sebagai kepastian, minta sesiapa yang arif tentang kulat/cendawan tolong kongsi info di sini...

Tima kasih…

7 comments:

Kakzakie said...

Kakak kena surrender dulu Ana. Memang tak tahu boleh makan ke tak cendawan tu. Sebab kakak biasa beli yg kat pasar macam-macam jenis aje. Kalau dulu masa kecik adalah yg tumbuh kat batang pokok getah yg kena tebang - masak lemak sedapnya:)

Normala Saad said...

Tak pasti tak yah makan lah..takut nati keracunan...

imm hassan said...

salam kenal..singgah blogwalking kat sini..☺

hmm..macam x boleh makan je..

@na said...

1. kak zakie;
Kesian kak zakie..sampai kena angkat tangan surrender awal2 lagi...hehehe
apa-apa pun kak, tima kasih bebanyak sentiasa sudi respon kepada entri di laman ciput saya ni...

2. Normala Saad;
tu la takut sebenarnya...tapi rasa mcm rugi plk kalau kulat ni blh di makn...sbb kebelakangan ni banyak sangat tumbuh kat laman..
tima kasih kak mala..

3. imm hassan;
tima kasih sudi singgah...hrp ukhwah berpanjangan..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is folo di 191. salam ukhawah (^___^)

TukangKebun said...

Bab cendawan ini tak berapa mahir.

Carlz Jafran said...

Cendawan jenis dlm gambar tidal boleh dimkn, ia tumbuh sbb tanah pasu banyak kompos atau humus atau pun baja organik biasanyalah.