Tuesday, December 23, 2014

Bunga-bunga kemangi

Mungkin tanah kurang subur dan tak penah boh baja, kemangi ni agak stress kot… Asyik dok bebrbunga manjang. Tapi nampak cantik jugak…

Jom cuci mata,
Ungu - kembang sepenuhnya

Mula bertukar warna – kemerahan

Peringkat awal kehijauan

Bolehkah dibuat ulam bunga kemangi ni?



8 comments:

Kakzakie said...

Kakak tak ada tanam kemangi ni Ana. Bila tengok bunga dia cantik pulak dan macam pokok bunga pulak. Tapi tak pernah pulak dimakan. Rasa kakak tak jadi masalah kot kalau nak. Bagi tambah seri hihi..

Padang tempat kakak joging kan Ana ada cina tanam luuuaaas sangat pokok kemangi dan daun salam berasak-asak. Geram kakak tengok.

Nurul Niah said...

Hi ..Ana

Pucuk daun kemangi boleh di buat ulam atau teh ...wangi .
Di johor ada restoren ayam penyet menyajikannya sebagai ulam-ulaman di hidangkan bersama nasi ayam penyet.Sedap ....

Nurul Niah

Normala Saad said...

Pokok kemangi tu bukan stress bila dia tumbuh bunga. itu menunjukkan dia kearah menjadi matang...bila dia start bunga, eluklah kita patahkan mana2 ranting yang ada pucuk baru untuk tanam semula..

Endah Murniyati said...

Kalau di sini ini yang disebut selasih, kita pakai bijinya untuk campuran fruity ice. Tapi daunnya jarang dimasak, karena aromanya kurang sedap. kemangi disini aromanya lebih lembut dan rasanya tidak segetir selasih.

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

macam penah tengok ja pokok ni...


tapi tak tau nama~

(^___^)

sud@is said...

kemangi saya duck purple + putih atau pun teknik cahaya ka ni.....

TukangKebun said...

Banyak makanan lebah di tempat Ana dengan kehadiran banyak bunga basil.

hazran_rahimi said...

Kemangi ni sejenis basil (sebutan omputih)
Basil byk jnis.. mcm sy ade Genovese basil(Xtau dlm BM pnggil ape, hehe)
Tips: Bile berbunga, cubit buang bunga utk pokok trus hidup.. Kalo dibiarkan, cepat ia mati..