Tuesday, September 20, 2016

Pisang nangka rancak berbuah...

Pisang ni jenis kacukan pisang nangka dengan pisang raja. Memang  rasa dia agak berbeza dengan pisang nangka biasa. Lebih sedap. Tapi tak tahu cakap macam mana hehe. Yang pasti rasanya berbeza. 

Pisang nangka kacukan raja..

Pokok pisang nangka jenis ni mudah berbuah. Bila dia matang ja (lebih kurang 8-10) akan nampaklah jantung dia terjulur keluar. Seronok betul tengok. Tak sampai 3 bulan lepas tu dah boleh tuai... 

Semua pokok matang berbuah..

Yang dituai seminggu sebelum raya haji..

Sayang, yang ni belum cukup matang...tumbang..

Senang tanam pisang tak payah siram, tak payah baja, hasilnya lumayan dan boleh berbagi rezeki....yang best tu purely organic...

Alhamdulillah.


7 comments:

Warisan Petani said...

Pisang nangka enak digoreng.
Pokok yang berbuah biasanya kena sangga untuk mengelakkan tumbang/patah.

Linda said...

Rajin betul ana ni ya :)

Bangchik and Kakdah said...

Jenuh makan pisang... :)

Kakzakie Purvit said...

Kalaulah kakak ada ruang tanah luas macam Ana memang kakak pun buat juga
Tak rugi sebab tengoklah hasilnya. Kakak suka goreng cecah dgn sambal kicap:)

Daun dia boleh buat bakar ikan, buat kuih - sedapnyaaa:)

E'in said...

cantik2 pisangnye..

@na said...

1. Warisan petani;
Iya la kena disangga sbb btgnya kcik ja tak padan nk support buah yg cukup berat tu...tima kasih ats cadangan

2. Linda;
Tanam pisang senang ja linda tkyah nk belek sangat...hehe

3. Bangchik n kakdah;
Mmg kak dah, blh buat macam2...paling suka pisang nangka rebus..

4. Kakzakie Purvit;
Kawsan tak la besar mana kak, cuma teringin nk tnm macam2 pokok mana yg bekenan dihati...hehehe

5. E'in;
Tima kasih...

PAk JUSTAN DI BATANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL