Tuesday, January 21, 2014

JeliTi yang jeliTa


Cukup comel bunganya. Putih dan wangi. Orang Utagha panggil jeliti. Nama saintifik, tak pasti… Bergoyang2 bila ditiup angin, macam anting2…
Memang lawa.

Macam anting-anting

Terhidu wanginya semasa snap foto ni…

Pod jeliti…

Pokok ini banyak terdapat di sebelah utara terutama di Negeri Perlis. Mempunyai nilai komersial yang sangat tinggi kerana ia sesuai dijadikan bonsai, yang mana sangat popular terutama di kalangan kaum Tionghua.

Bonsai jeliti boleh mencecah harga ribuan ringgit!!!


9 comments:

Awin said...

mmg jelitaa!! Kami nak p kebun ana bila balik sana...bolehkah?

Pedasdanmanis said...

Ohh..masa kami kecik mmg banyak org tanam bunga ni.. kecik2 cantik.. skarang ni kalau kat johor dah jadi rare.

UmmuAidan-Arissa said...

baik tanam byk2 na buat bongai jgk..nanti blh dpt ribu riban jgk hehe

yan's cottage said...

cantik putih melepak warna bunganya....banyak spisis bunga nie...ada jenis bunga2 kecil macam nie...besar punya....

sud@is said...

oo ini ka pokok jeliti..jiran sebelah rumah sy ada menanam pokok ni, tapi dia bgtau pokok wangi malam...sama ka @na..

gardener said...

Namanya wrightia religiosa

Ummu Madihah said...

Salam @na,

Mak Aji panggil pokok anting-anting! Dulu pernah nak ikat2 nak buat bonsai konon tapi kan, rasa tak sampai hati sebab rasa macam sakit dia kita ikat2 dan menyuruh dia ikut bentuk yang kita suka! Langsung biarkan dia gitu aje.

Weekend Gardener said...

pokon bunga ni yang berbau macam daun pandan tu ke ana??

nadia rashid said...

Rasanya ada pokok ni kt umh mak sy...bau nya wangi sayup2 je bila berangin...