Tuesday, December 17, 2013

Up-date #2 : Peperomia pellucida – subur dalam pembalut susu


Minggu lepas dah cuba makan Peperomia pellucida/ketumpang air/sirih cina sebagai ulam cicah sambal belacan… memang sedap..boleh letak sebaris dengan pegaga dan ulam raja!

Rasa rugi betul selama ni dok cabut buang je…Lebih2 lagi diketahui pulak tentang kelebihan khasiatnya!

Lepas ni tak akan biar tumbuhan ini tumbuh terbiar melata ditepi2 pasu atau tepi longkang….

Siap buat operasi…mencari dan kutip anak2 pokok peperomia untuk cuba tanam dengan lebih proper. Tapi tanam dalam bekas pembalut susu je pun (sambil2 kitar semula barangan terbuang)


Macam berserilah sikit dari dok celah2 batu ….

  
close up sikit, bagi nampak daun2 yang bersinar tu
 
Nampak subur…tapi tak tau lah tentang nilai khasiatnya, sama ada berkurangan berbanding dengan tumbuh meliar dalam habitat asalnya

Wallahuallam.

8 comments:

Cik KemBhoJha said...

assalammualaikum ana

serius ker tumbuhan ni boleh makan?
selalunya akak buang jer.
tumbuh dengan sehat nya disebalik bunga-bunga dahlia akak.
erk.
sedap ker?

Pedasdanmanis said...

Rajin @na, siap kumpul dalam bekas special tu.. cadangan yang menarik meletakan herba ni sebaris dengan pegaga..mungkin boleh dikomersilkani..

Tarique Syahman said...

Salam @na..wow..cantik laa pulak..nak tiru bleh tak?..hee..

smRose said...

kat tempat sy ni ada yg jual kat pasar malam lagi

Ibu Qistina said...

nampak cantik sikit @na,kalo biar tumbuh celah batu atau longkang nampak tak komersial dan tak berselera plak nk makan. kalo mcm ni confident sikit.....hehe. Good idea. :)

sud@is said...

Makan sekali dengan sesungutnya ke @na?

ummuaidan said...

salam ana..
ana rajin btul mencuba sst ygbaru kan..kalau sygamaknya tidak lah jdnya...hehe

@na said...

1. Cik KemBhoJha;
waalaikumussalam..mmg blh mkn kak...kami pun baru jer tahu...syg kan sebelum ni dok cabut buang jer...
sedap...rasa dia mcm ada rasa sirih2 sikit...

2. Pedasdanmanis;
hehehe bekas kitar semula je tu....betul jika cukup promosi tak mustahil blh dikomersil kan?

3. Tarique Syahman;
wassalam...bleh2...byk kan pembalut susu kat rumah...pasni gunakan sumo..jgn buang...hehehe

4. smRose;
dah komersial ni...hehehe

5. Ibu Qistina;
betul la...mmg tak lalu sikit nak makan kalu kutip dari tepi longkang hehehe

6. sud@is;
tak pasti org mkn ke tak...tp saya mkn habis dgn sesungut2nye sekali...hehehe

7. ummuaidan;
wassalam ummu, sebenarnya tak sempat nk pi cari pasu...guna je apa ada...hehehe