Wednesday, February 13, 2013

Menjadi pulak cili api ni..


Tak sangka cili api ni menjadi… dah bayak kali akucuba tanam tapi tak berhasil. Pokok jadi kematu la, kena serang bena (fungus) la…macam-macam lah. Adab kata pokok tak hidup, apa lagi nak berbuah

Dua tiga bulan lepas, macam biasa rutin aku hujung minggu mesti ke pasar tani. Dan aku mesti singgah tempat jual pokok hiasan walaupun tak beli

Dan hari tu aku nampak pokok cili api kat gerai pokok hiasan. Gerai tu selalu aku singgah beli pokok. Pak cik tu dah kenal aku. Dah jadi regular customer..jadi mudah sikit nak nego harga..hehehe. Pokok cili tu nampak macam subur sangat.

So aku beli – RM3/polybag. Consider murah tu.

Tapi pokonya pun kecik lagi. Yang bestnya, beli pokok dengan pak cik tu …ada guarantee! Kalau pokok mati boleh tukar balik. Tapi tengok jenis pokok la jugak. Kalau tidak, parah lah bisnes pak cik tu

Aku tanam pokok cili tu kat laman belakang rumah. Tepi dapur. Tiap hari aku siram dan belek-belek pokok tu. Nampaknya ia mula tumbuh subur. Dalam beberapa minggu, ia mula berbunga dan berbuah. Lebat. Waah…puas

 

Pokok ni pulak dikatakan jenis yang tahan lama. Jangka hayatnya boleh sampai 5 tahun!

Jadi lately ni aku dah tak payah beli cili api kat pasar lagi dah.. dah save 50 sen dalam setiap resepi masak lemak cilia pi atau sambal belacan..

dan paling mahal tu fresh dari ladang!!!

No comments: