Thursday, March 26, 2015

Kerabu UlaM RaJa




Kerabu ulam raja versi utara

Dalam cuaca yang terlampau panas ni, nampaknya pokok ulam raja yang masih hensem di laman. Menghijau subur dan tak pedulikan panas… tapi kena siram la.. Pucuk-pucuknya memang gebu…

Tuaian pucuk ulam raja

Tetiba teringat kerabu ulam raja arwah MIL. Masih dok terasa keenakannya. Kerabu versi utara. 

Meh kita layan resipi…

Bahan2…tentunya kena ada ulam raja, heroin of the dish kan…asam limau nipis, kelapa parut, cili merah or kalu nak pedas boleh boh cili api, sikit belacan dan garam, bawang merah. 

Caranya cukup simple. Tumbuk semo bahan-bahan tu dan gaulkan dengan pucuk ulam raja yang telah dihiris halus. Dan perahkan asam limau nipis. Dah. Best dimakan dengan nasik panas-panas. Tak da lauk pun ok!

Bagi orang macam tuan tanah, yang suka pada resipi ringkas-ringkas boleh la cuba…memang tak menyesal…


15 comments:

Normala Saad said...

memang sedap kerabu ulam raja ni..makan nasi panas2 pula...Mmmm...

Kakzakie said...

Sama cara kita Ana. Cuma kakak biasa letak bilis goreng sikit. Macam rangup sikit. Ulam raja rumah kakak baru kena cantas sebahagian. Tinggal sikit. Tunggu yg anak baru nak besar.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya kerabu ulam raja tu Ana... tapi rumah akak dah pupus benihnya :(

SM79 said...

sedappppppp!!!

Julie M said...

Sedapnya!!!

Aku Penghibur said...

sedapnya kak... aduhh jadi kepingin pulak hehehe

Jom Vote blog acik bagi msmw

Honey said...

Salam Ana,

Sedapnya!! Terliur I tau..!

Bunda a.k.a KN said...

sedap sangat, ada pulak ikan masin dan kuah masak lemak....berpeluh...

TukangKebun said...

Resepi simple sihat macam ni yang tak henti-henti makan dengan nasi panas.

❤Kamsiah❤ said...

sedap..saya suka..saya suka..:)

Endah Murniyati said...

Sedapnya.... Disini ada masakan mirip seperti ini kita sebut trancam. Tapi masih ada tambahan irisan kacang panjang dan toge.

Kakzakie said...

Ulam raja kakak dah besar sekarang ni Ana. Sebah di sini hari-hari hujan.

@na said...

1. Normala Saad;
simple ja nak buat kan kak mala...cuma kita asyik dok terlepas pandang hehehe

2. Kakzakie;
oooo ya kak...tentu lagi sedap kan...nak boh ikan bilis jgk la nanti.

3. CAHAYA HIDUPKU
Resipi paling ringkas kan?

4. SM79;
resipi mudah2 ja su..hehehe

5. Julie M;
kira salad org melayu la ni julie hehehe

6. Aku Penghibur;
tima kasih...

7. Honey;
Wassalam..
alaah honey, i tau resipi ni kacang ja bagi u...hahaha..

8. Bunda aka KN;
betui2 bunda...kalau ada masak lemak n ikan kering mmg perfect la..

9. Tukang Kebun;
Betul diana, kat kebun KBB lagi banyak pilihan kan?

10. Kamsiah;
hehehe tima kasih...

11. Endah Murniyati;
trancam mmg sedap dan healthy...dimakan segar, tambahan plk ulaman yang kita tnm sendiri di rumah...kan?

12. Kakzakie;
Bestyer kak, kat alor setar 2 hari lepas baru merasa hujan...sblum ni bahang kadang tu cecah 40 darjah C..

Linda said...

bestnyaaa Ana...rindu betul makan ulam-ulam..

IBU PUSPITA said...


Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI