Monday, March 11, 2013

Semuanya dah tumbuh…


Telang, keledek dan bayam malabar putih sudah bercambah dan bertunas.

Rasanya bagi semua “pekebun” melihat perkembangan begini sudah cukup puas. Walaupun masih jauh untuk menikmati hasil tuaian daripadanya.

Setiap hari menanti pertumbuhan baru dari setiap benih yang disemai…


Telang,


Telang ni pula baru 2 minggu. 5 pokok je yang tumbuh dari 10 biji yang disemai.
Benih telang ni dipesan dari tanamsendiri.com, ingat telang ni nak tanam dalam pasu je..

 
Keledek,

 
Selepas menunggu 2 bulan keledek ni baru bertunas dan berpucuk. Hampir-hampir nak giv-up di buatnye… Setelah bertunas nampak macam cepat pulak pucuknya membesar…

 
Bayam Malabar putih,


Bayam Malabar putih (busella alba) ni agak cepat bertunas. Di tanam dari lebihan keratan batang yang baru dibeli dari pasar. Bayam ni nampak macam senang hidup je. Baru 3 hari dicucuk dah bertunas..

11 comments:

ummuaidan said...

salam @na
tahniah..keledek dah bercambah..mesti seronok kan..heheh.. kita pun ade tanam yg baru jgk tuh..

smRose said...

sebelum saya tau nama bayam malabar tu, ada org bagitau namanya ialah sayur bangladesh

nadia rashid said...

salam...keledek ni nak tanam tunggu ada tunas dulu kan...sy tanam dah lama dah bertunas keluar daun semua..tapi korek takde pun ubinya

S..U..D..@..I..S said...

lepas ni nak order sayur fresh dr kebun @nalah.

TukangKebun said...

Ubi kaler putih ke tu...panjangnya,

@na said...

ummuaidan, tima kasih ummu...at last muncul jgk dia...hehe

@na said...

smRose, saya pun baru tahu nama glamor tu...selalu dok panggil bayam cina..hehe

@na said...

nadia rashid, belum tau lg ni berubi ke tidak nanti...baru 1st time try..

@na said...

sud@is, boleh2...no prob...haha

@na said...

TukangKebun, betui2 mmg ubi kaler putih...saya lebih suka ubi jenis ni..
tima kasih sudi singgah..

khairil said...

salam, sy nk tanam sayur ni la dlm kawasan suku ekar, mane ye nak carik beenih sekali banyak? tg