Sunday, June 9, 2013

Cow pea dalam bekas botol mineral dah mula berbuah!!


Kali pertama tengok dan tanam cow pea, itu pun secara tak sengaja..

Asalnya nak buat green sprouts dari cow pea ni, tapi seed kacang tak bercambah. Hanya 3 biji saja yang bertunas. Jadi biarkan saja dalam bekas botol mineral tu. Boleh rujuk entri lepas. Nak tengok perkembangannya macam mana.

Minggu lepas cow pea tu dah mula berbunga dan kini telah mengeluarkan buah. Unik. Pokoknya renek dan tak menjalar. Buahnya pula keluar di bahagian atas. Nampak macam pucuk-pucuk baru.

Walau pun dalam bekas botol mineral 1.5 liter, cow pea ni mampu berbuah..
 
Tak sabar nak makan kacang ni secara segar…

Macam subur pulak… zoom sikit bunga dan buahnya..

Tapi yang herannya, pokok yang satu lagi tu menjalar la pulak…padahal seed dari paket yang sama…

Tengok yang kat belakang tu, tengah nak memanjat!

 
Agak-agak lah, apa jenis kacang yang satu lagi tu?

9 comments:

ummuaidan said...

amazing kan ana..wpun dalam bekas kecik gitu nampaknya mmg subur..tak pyh letak pancang ker nanti..

@na said...

tu la ummu, buat semangat lg nk menanam ni w'pun tak dak kebun...hehehe. ikutkan cow pea ni tk jenis menjalar tp yg satu lg tu mcm nk memanjat la plk!

Mixed-family in da house.... said...

Ho pelik2... so tok panjat, so lagi nok panjat.....huhuhuh....ado benih sesat kot dale peket tu? Tp mace interesting jugok nok tahu nih, samo ko dok. Keno tunggu hok panjat tu buoh jugok la dok ana.....

olive said...

i pernah tanam masa dulu dulu, sgt kuat menjalar but tak berbuah.so clear.dah. but urs one yg tak berjalar tu sgt subur! i pun tak sabar nak tengok kacang nya la

@na said...

1. Mixed-family in da house;
mace ni dini, lamo lg la nok tahu samo ko dok, keno tunggu hok panjat tu bb'uoh...hehehe

2. olive;
oooo mcm tu ya...yg panjat one tk berbuah...may be, tu seed jenis kacang lain kot olive...

yan's cottage said...

eeee...bestnya tempat kecil macam tu boleh hidup subur kan...?

@na said...

Alhamdulillah yan...syukur blh jgk menanam walau pun tak da kebun..

Ummu Madihah said...

Salam @NA,

@na ni oghe Jerman jugok ruponyo ya! Mak Aji pun, he he!! Seronok tengok pokok kacang awk dalam bekas botol mineral pun subur macam tuh!!

@na said...

salam mak aji, hehehe samo2 oghe jerman kito...Alhamdulillah bbuah doh mak aji...kemarin mkn doh sebiji raso mace kcg pjg la jgk..