Monday, June 24, 2013

Stok sayur Ramadhan


Hari ni NISFU SYAABAN. Bermakna Ramadhan sudah terlalu hampir.

Dan,

Kita sering diingatkan supaya menggandakan ibadah bagi merebut peluang yang ditawarkan ganjaran besar dari Allah SWT sepanjang Ramadhan. Tidak lupa juga kita dinasihatkan supaya menjaga pemakanan supaya kita kekal segar dan bertenaga dalam menunaikan ibadah puasa itu nanti.

Kita masing-masing mempunyai cara tersendiri dalam membuat persediaan tersebut.

Kepada “pekebun” sudah tentu telah sibuk merancang dan menanam sayuran agar dapat dituai pada ramadhan ini.

Di “kebun” kecil kami Cuma ini saja sebagai stok sayuran yang ada, dan sudah tentu jauh dari mencukupi. Tapi sudah cukup dengan nikmati tak terhingga ini…
 
Dari kiri – carrot paris market, tengah – sawi 5 bintang, kanan – basil Genovese. Di bawah tu semaian garland dan sawi renek.

 
Kiri – anak ulam raja, ulam ni cepat membesar,  sebelah kanan – bendi harap-harap berbuah dalam 2 minggu lagi.
 

Cili besar dah mula mengeluarkan bunga

 
Telang pula sedang rancak berbunga, ini sumber bekalan “beta carotene” sepanjang ramadhan ni, InsyaAllah. Syukur…

 

Moga kita berpeluang untuk menunaikan ibadah puasa dan dilimpahkan kerahmatan, keredhaan dan keampunanNYA yang dijanjikan disepanjang bulan mulia ini.

 

12 comments:

smRose said...

tak teringat lak nk buat stok camtu, tappi semat lagi kan

suka suka said...

Assalam ana.. hmm sempat simpan stok ramadan ya.. alhamdulillah...

olive said...

wah,banyak jugak tu

yan's cottage said...

salam @na....

banyak tu...boleh lah jimatkan wang belanja dapur nie...

Rini said...

seronok tgk tanaman kawan2 yg hidup dan subur. kena tambah tu @na, tuk stok raya lak. blh bg buah tangan tuk org yg datang beraya :)

@na said...

1. smRose;
sempat2 rose...kalau ada yg ditanam mmg sempat...

2. suka suka;
salam k mar, harap2 tu mcm tu la k mar...INSYAALLAH.

3. olive;
tapi masih kena beli sayur kt giant jgk ni nanti...hehehe

4. yan's cottage;
salam yan, puas nikmati sayur tanam sendiri, sambil berjimat...InsyaAllah

5. Rini;
betul rini...org bagi kuih raya, saya plk bagi sayur raya...hehehe

ummuaidan said...

salam ana,bagus ade stok camtu ana..banyak jgk tuh..kita wat stok sayur tuk berpantang..tp dok tunggu2 nak matang dah..kena tuai lak dl..hehe

@na said...

salam ummu...nmpak gaya nye ppate dlm posa lah tu...tk po ummu make sayur byk2 sblum time comes bg bertenaga...

wanie ibrahim said...

salam ana...saya pun tgh siap2 nak alihkan semaian utk bekalan bulan ramadhan..tp mcm x smpat aje..kalaupun sempat hujung2 ramadhan baru merasa tuaian :-)

@na said...

salam wanie, InsyaAllah hrp2 kita dpt tuai pada ramadhan ni nanti...puas kan dpt mkn sayur dari hasil tanaman sendiri...

hainom OKje said...

Senanglah dah banyak sayur yg standby tuk puasa tu! hehe

@na said...

ikutkan tak cukup pun tu...kebun pun sejemput...hehehe. terima kasih sudi singgah. singgah2 la selalu na...