Wednesday, June 26, 2013

WW#4 - Pakcik nursery kata Kapas Merah


 
Teringat kapas, terbayang warna putih bersih. Tapi ini kapas merah? Pokok ini dibeli bulan lepas. Mengikut pak cik tu,  ini pokok bunga kapas merah.
 
Bunganya sangat comel.

Jika ada rakan yang tahu nama saintifik atau nama selain daripada ini, sila kongsi bersama.


Kembang seolah-olah percikan bunga api. Cantik berseri!


Kapas Merah belum kembang bagai himpunan bebola kecil.

 

12 comments:

suka suka said...

assalam.. ada yang panggil bottle brush.. entah sama entah tidak ... hari tu kat cameron ada juga akak snap bunga ni...

Norzila Zakaria said...

cantiknya kak ana..aah mcm bunga api..

Mohd Ghazali Abdullah said...

Cantik bunga tu :-)

ummuaidan said...

salam ana..
kalu kapas merah tuh mcm gulolin kot..heheh..suko tgk warna merah jarum gitu..

@na said...

1. suka suka;
salam k mar...ooo bottle brush, cantik nama tu secomel bunganya...thanx k mar

2. Norzila Zakaria;
memang unik kan...Subhanallah.

3. Mohd Ghazali Abdullah;
Cukup indah ciptaanNYA...tima kasih sudi singgah

4. ummuaidan;
salam ummu, teringat sema la plk...hehehe

yan's cottage said...

cantik....pernah tengok bunga macam nie...tapi pokoknya lain....

@na said...

pokok mmg selalu kita jumpa kan yan, tapi mungkin nama nya kita panggil berbeza2...

smRose said...

kalau kapas merah, bolehlah tenun buat kain warna merah...hehehe

TukangKebun said...

Adik beradik bottle brush.
Kami punya tengah semput gugur daun dek jerebu dan kemarau bulan ni.

@na said...

1. smRose;
hehehe bestnye blh tenun buat kain merah....sure cun...

2. Tukang Kebun;
ooo kesianye...tak pasni akan subur balik...bottle brush ni pokok yang senang hidup kan?

Shamsinar Ithnin said...
This comment has been removed by the author.
Shamsinar Ithnin said...

Assalam. Pkk ni namanya calliandra atau powder puff.sy ada jual dinurseri sy