Thursday, July 25, 2013

“Bawang Runtuh”


 
Semalam sempat singgah Giant cari keperluan dapur. Dan bawang di antara bahan masakan utama yang akan dicari! Terdapat banyak lambakan timbunan bawang. Harganya pulak rasanya sangat murah pernah ditemui. Tuai sebanyak 1.3kg dengan harga RM1.70…

Cukup murah.
 
Bukan durian runtuh tapi ini bawang yang runtuh. Mungkin ketika ini sedang berlaku lambakan bawang di pasaran.

 
Dan kepada pekebun-pekebun yang bercadang nak tanam (spring onion), ini masa paling sesuai untuk mendapatkan benih bawang. Dalam masa 2 – 3 minggu kita akan dapat menuai dan merasa spring onion dari laman sendiri. Bersih tanpa racun.

Masakan ringkas spring onion + sawi dari laman untuk berbuka


Selamat berpuasa sambil berkebun.
 
 

4 comments:

Amal Hayati said...

Salam.. Kak Amal pun rajin gak pi beli bawang2 kat Giant tu.. selalu pilih yg dah naik tunas.. sekilo lebih tak sampai seringgit.. lepas tu jenuh makan daun bawang
jln2 le blog kak amal
http://Amalsweet Moment.blogspot.com

@na said...

salam kak, sat je tanam dah buleh tuaikan...kalau beli daun bwg kat pasar mau lebih dari seringgit kan..

TukangKebun said...

Sedap jamu selera tu.

@na said...

masak sayur simple je diana....utk abiskan sawi + daun bwg yg dh matang..