Monday, July 8, 2013

Pek Nga biRu bunga telang di pagi sabtu…


 
Orang utagha panggil pek nga, bahasa bakunya lempeng atau pancake bagi orang bermata biru.

Pek nga ni boleh dikatakan menu penyelamat untuk sarapan pagi atau makan malam kami… Selalunya buat pek nga biasa je, cicah dengan sambal bilis atau sambal sardine. Sekali sekala kalau rajin buat pek nga bayam hijau…

Tapi pada pagi sabtu lepas “mereka” sikit, buat eksperimen pek nga biru dengan bunga telang. Tawakal je lah…belum dapat nak agak apa rasa pek nga ni.

Pek nga biru digulung, tapi merekah sikit, sebab tebal sangat kot…rasanya sedap jugak walau pun nampak comot!

 
Bunga-bunga telang yang dipetik di awal pagi sabtu lepas...

 Bunga telang yang dipetik di waktu pagi “petal” nya nampak lebih tegang dan warnanya lebih menarik berbanding di waktu petang. Tapi di hari2 bekerja tak berkesempatan lah nak kutip bunga2 telang ni di waktu pagi..

9 comments:

ummuaidan said...

salam ana..
wah nie resepi baru yer..pek nga biru..mesti sedap kan..:)

Adry@Daun said...

As salam @na,

Peknga biru bunga telang ni byk tak beza rasanya dgn peknga yg ori? Peknga dgn lempeng lain sikit kot. Peknga biasanya org buh nyoq muda tp lempeng takdak nyoq parut/mesin.

@na said...

1. ummuaidan;
salam ummu, syukur dah makin sihat tuh...comei betui arissa...ok ummu, pek nga ni sedap jgk, sesuai rasanya utk makanan dlm pantang...

2. Adry@Daun;
salam en adry, tak beza sgt, sbb saya masukkan sikit pati santan ganti nyok...rasa nya sedap jgk, cuma tambah perisa biru telang...

yan's cottage said...

salam ramadhan @na.....

sedap tu...nak pula warna biru tu...budak2 mesti teruja nak makan nie...

@na said...

salam yan, boleh try la yan...saya tk pandai masak sangat, saja mereko...sbb telang dok tgh berbunga lebat lo ni...

Ibu Qistina said...

Salam @na,

Sedapnye lempeng biru. bila @na letak pewarna dari telang ada tak rasa dia lari sedikit dari lempeng biasa yang kita makan tu. Ke warna sahaja yang berubah tp rasa ttp sama atau bertambah2 sedap. :)

@na said...

salam ibu qistina, tak berubah rasa lempeng biru tu...mungkin sambal ikan bilis tu cover kot, tp secara peribadi mmg sedap.

Mixed-family in da house.... said...

Na,

Amboi kelassss pancake kaler biru !!! Kreatip ..... I like.....

@na said...

dini, buke apo, banyok sgt bungo tok tau nok wat gapo...mulo lah mereko...hehehe