Thursday, March 13, 2014

Jom tuai kuaci…



Rimas tengok laman serabai ni. Jadi minggu lepas mula operasi make over laman. Cabut mana-mana pokok kering. Sunflower, marigold, cosmos dsb..

Ada beberapa pokok sarawakian sunflower yang dah lama kering kontang!!!

Sarawakian sunflower masa segar bugar dulu…

Tapi semuanya tu sudah dah kering…begini lah lumrah alam….

Sarawakian sunflower kering..

Antara kuaci yang berjaya dikumpul

Tertanya-tanya jugak…kuaci ni nak dipanggang (roasted) atau di tanam semula bagi teruskan kitaran fitrahnya?

Macam teringin nak rasa kuaci yang ditanam sendiri…tapi tak berbaloi la pulak, sikit sangat …



8 comments:

Kakzakie said...

Ana nak tahu kakak dulu masa kecik-kecik makan mentah aje tak payah masuk oven pun kuici tu...

So separuh jadikan benih dan separuh masuk aje mulut hihi..

UmmuAidan-Arissa said...

wah tahniah kerana berjaya menghasilkan kuaci ana..heheh...tanam byk sikit lg mesti akan berjaya jugak masak nanti..:)

sud@is said...

cemana ni ana kawan-kawan pun teringin kuaci dari laman ..bestnya..tanam banyak lagi pokok sunflower tuu....

yan's cottage said...

Sedap juga kalau buat kuaci....tapi lagi elok buat tanam semula....nanti boleh buat ladang bunga matahari....masa tu....baru buat kuaci pula....betul tak...?

@na said...

1. Kakzakie;
ooo boleh mkn mentah2...ya kak? mcm x berani nk try la plk...hehehe

2. UmmuAidan-Arissa;
hehehehe...sikit jah ummu...nnti kena buka ldg, baru blh make kuaci homegrown puas2...angan2222

3. sud@is;
saja nk bg kwn2 meleleh ayaq liuq...hehehe

4. yan's cottage;
bagus kan kalau blh tnm byk2 kan yan? ceria laman...

Cik KemBhoJha said...

ana.

kenapa sarawakian sunflower erk?

BungaTulip said...

Rasa sedikit dan selebihnya buat benih untuk di tanam semula baru berbaloi.. masa kecik dulu tengok bunga matahari teruja sungguh sampaikan bunga yang tengah berkembang tu kitorang sebok nak amik biji kuaci dia.adei..padahal makan bukan kenyang pun. saja nak merasa yang fresh..

nadia rashid said...

Dulu pernah rasa kuaci dari pokok tanam sendiri..hihi punya la goreng mcm goreng kacang tu...tapi entah..tak pandai buat kut...tak sedap...terus selebihnya tanam semula