Wednesday, October 1, 2014

Tanaman laman : WW# - Rose TeA dari sekuntum mawar



Jom minum,
Rose tea
dari;
Sekuntum mawar mekar


19 comments:

Kakzakie said...

Eh... betul ke boleh buat macam ini Ana? Kakak ada bunga ni kat rumah tapi selalu biarkan aje gugur ke bumi. Cium-cium atau letak atas meja adalah hihi... belum pernah mencuba buat minum:)

Erika Castillo said...

boleh minum ke? baru tahu ni.. ^^

sud@is said...

tudiaaa aihh, dah jangka selepas ulam raja apa pula cerita n3 berikutnya...Rose tea
jom kawan-kawan follow ana untuk kesihatan..
Makin rancak nmpak blog ana, soalan lebih kurang sama....Thniah2
Makin semangat nak bertanam ni...

Ibu Qistina said...

Assalam @na,

Rose tea tu,@na bancuh macam mana? bancuh letak air panas ke mcm mana? menarik ni. hehe

cucubulat said...

wow! teh mawar pulak,,sedap ke ana..duk boh gambar jer bg testimoni sekali,,hehe

AMIIZAA said...

assalams, mesti wajah berseri-seri minum rose tea:)

UmmuAidan-Arissa said...

PERNAH JGK BERANGAN nak minum ros nie kan..tp ros tea tuh tak pernah terpikir plak..mest wangi sedap jer kan..

Normala Saad said...

Bukan saja boleh minum tapi putik dia, bunga dia pun kak dah pernah makan. Kat rumah kalau bunga keluar banyak, kak ambil la satu dua makan.Rasanya ada pahit2, kelat2 dan manis sikit...

Endah Murniyati said...

Boleh juga nih dicoba rose tea, sedap tampaknya...

TukangKebun said...

Rose tea sendiri selamat sikit nak minumkan. Tuannya sendiri tahu ada kena racun atau tidak.

Kakzakie said...

Teruja pulak kakak dibuatnya Ana bila Kak Normala Saad pulak bahkan makan sekali. Kakak nak cuba makan sekelopak dulu hihi...

Julie M said...

Menarik utk dicuba ni :)

olive said...

haha...finally...@na, i tried to do this before, and my colleague look at me curiously..rose tea good for lady, this one is home grown one much much more better ha

❤Kamsiah❤ said...

tak pernah buat sendiri mcm ni...biasa beli teh perisa ros kat Cameron Highlands tu ja

nadia rashid said...

Ingat utk mandi jer..minum pun boleh? Mcm mnr buat nya tu?

Ummu Madihah said...

Salam @na,

Mak Aji pun minat nak tahu cara buat teh ros ni!

@na said...

1. Kakzakie;
mmg betul kakzakie...saya pun belajar dari arwah mak mertua...dia banyak tanam ros ni dan selalu kutip buat sirap ros.. elok kakzakie cuba...

2. Erika Castillo;
Boleh2...rose tea dibuat dari rose petals...

3. sud@is;
hehhehe...tq sud@is...pasni bunga ros kat laman tu jgn biaq kering cmtu ja...rugi!

4. Ibu Qistina;
Wassalam. Betul2, masukkan air panas dalam kelopak2 ros segar...pastu tapis kalau suka masukkan sikit madu...Selamat mecuba...

5. cucubulat;
sedap jgk...lagi byk bunga lg sedap...pasni blh la cuba ya..hehehe...

6. AMIIZAA;
Wassalam...hehehe...

7. UmmuAidan-Arissa;
Ummu kalau ada bunga kat laman, hari2 blh minum...masukkan bunga segar dalam air panas mcm kita buat teh....nk sedap lg masukkan madu...

8. Normala Saad;
ooo ya, pasni blh cuba mkn kudup bunga plk...tima kasih kak mala

9. Endah Murniyati;
Selamat mencuba, endah...pastinya segar..

10. Tukang Kebun;
Betul tu diana...

11. Julie M;
rugi julie, dok biarkan bunga gugur mcm tu ja kan?

12. olive;
at first, i oso feel like ur colleague, when i saw my late MIL did it...hahaha...but now i "curiously" waiting for my roses to bloom...

13. Kamsiah;
rugi kalau ada bunga segar kat laman dibiar gugur mcm tu ja hehehe..lg plk kita blh pasti bunga kita guna tu bebas racun....

14. nadia rashid;
mmg boleh nadia...masukkan kelopak bunga dlm gelas dan tuangkan air panas mcm kita buat teh biasa tu...cuma kita tk guna serbuk teh tp kelopak bunga mawar segar...ok nadia pasni jgn lupa cuba ya hehehe

15. Ummu Madihah;
Wassalam mak aji...
harap mak aji blh rujuk jawapan saya pada nadia,
mudah kan?
pasni mak aji blh minum rose tea tiap2 hari.....selamat mencuba mak aji....dan, jgn lupa share dgn pak aji...hehehe

Bunda a.k.a KN said...

Bunda pernah dengar ...tapi belum pernah lagi cuba makan kelopak atau minum air rendaman kelopak ros ni...lagi pun susah nak dapat...kalau ada banyak berbunga dilaman sendiri...mau hari2 bunda buat minum..

Linda said...

wahhh...thanks for info ana :))