Wednesday, April 3, 2013

Lagi produk daun pandan…


 
Tak da apa yang boleh tuai lagi dari tanaman dapur… buat masa ni cuma daun pandan je.. Daun pandan ni memang serbaguna, dan berkhasiat.
 
Jadi, sebaik mungkin manfaat je daun pandan yang ada ni. Selain buat air rebusan pandan, sebagai minuman harian, daun pandan juga boleh buat ikan bakar pandan!
 
Balut ikan tu dengan daun pandan
 
Ikan kembong segar lebih sedap dibakar dengan bersama balutan daun pandan. Ikan menjadi lebih wangi, tambah pulak jika terlebih dahulu diperap dengan kunyit hidup.
 
Gandingan daun pandan dan kunyit hidup ikan bakar jadi lg best!
 
Ketika dibakar, semerbak wangi pandan menyelubungi ruang dapur… Rasa ikan bakar ini pun cukup sedap. Dan mudah2an dapat khasiatnya  2 in 1. Daun pandan dan kunyit hidup.
 

10 comments:

TukangKebun said...

Air rebusan pandan pun banyak khasiatnya. Orang Cina banyak amalkan.

SM79 said...

amboiii sedapnya sis..... tgk ikan pun dh lapaq.. tp cukupka 2 ekoq.. hehehe klu sue sorg ja meratah smp 5-6 ekor... :)

nadia rashid said...

oh pandan pun boleh buat balut ikan bakar..nak cuba lah

yan's cottage said...

bukan hanya ikan ayam pun boleh...aroma pandan tu buat lagi sedap kan...?

S..U..D..@..I..S said...

ooo selama ni saya membalut ikan ngan daun serai, mengemboq-ngenboq baunya, dengan daun pandan tentu lagi ngemborannya kan ana...

@na said...

tukang kebun;
betul tu diana emak2 kita selalu guna daun pandan dalam masakan mereka...

@na said...

SM79;
hehehe... su, mls nk siang byk2 ekoq,...

@na said...

nadia rashid;
nadia, guna je daun pandan yg ada byk2 kat kebun tu...

@na said...

yan's cottage;
betul tu yan, selalunya buat ayam pandan, cuba plk kat ikan...ok jgk

@na said...

sud@is;
daun serai tajam sgt sud@is, susah nk balut kan...cuba lah balut dgn daun pandan plk...ubah flavor...hehe