Sunday, April 14, 2013

Tuaian hujung minggu

Daripada terbiar layu di laman elok lah dituai.. Letak dalam rumah. Boleh jadi penyeri…tak payah beli bunga segar sebagai hiasan, kutip apa yang ada kat laman.

Heliconia berbunga semakin lebat, sejak dah pindah ke tanah… kalau dimasukkan ke dalam vase berisi air, Heliconia ini boleh bertahan selama 2 minggu dalam rumah.

Ros mini liar jadi sangat comel bila dimasukkan ke dalam gelas. Wanginya tak ketara sangat. Tapi boleh terhidu harumnya bila dibawa lebih dekat ke hidung.
 

Dan yang ni pulak memang harum. Wanginya memenuhi ruang. Orang akan tercari-cari dari mana datangnya . Akhir-akhir ini, ia menjadi tuaian harian. Pokoknya semakin besar dan sentiasa mengeluarkan bunga.

 

Tabarakallah.

14 comments:

suka suka said...

Berseri2 rumah Ana..

nadia rashid said...

berguna diluar dan dalam rumah..suka kan berseri2 dan wangiiiii

smRose said...

nak tiru lah, boleh kan...hehehe

hitomi lavender said...

Nmpak nyaman rumah bila ada tmbuh tumbuhan..:)

hitomi lavender said...

Nmpak nyaman rumah bila ada tmbuh tumbuhan..:)

ummuaidan said...

Rajin tul @na nie kutip bunga2 buat hiasan dlm umah lak kan..sure wangi tuh bila masuk umah..:)

SM79 said...

nak jg heliconia tuh... tp x dak pasu g... :(

TukangKebun said...

Terbaik fresh dari kebun sendiri. Mesti berasa ceria kan tengok hasil bunga yang dijagai sendiri.

@na said...

1. suka suka;
tak selalu berserinye ni k.mar...ikut mood...hehe

2. nadia rashid;
ni utg nyer bercucuk tanam kan nadia..puas dpt guna hasil kebun sendiri..

3. smRose;
boleh sesangat ros...silakan..hehe

4. hitomi lavender;
betul. hilang stress..

5. ummu aidan;
belum dpt tuai sayur, tuai bunga2an je dulu ummu..hehe

6. SM79;
boleh2, dah ready pasu, habaq na

7. Tukang Kebun;
puas, dapat hasil dari tanaman sendiri, kan?

yan's cottage said...

berseri dan segar je kan...?

Kebun Bandar said...

Kalau bunga pasu begini, tip untuk kekal segar, kena tukar air selang 2-3 hari. Nak elak dari bakteria sekat kemasukan air ke pokok.

p/s: Pandai puan hias bunga ros. (y)

@na said...

8. yan's cottage;
sekali sekala je ni yan...masa pokok berbunga...kena tunggu jgk la

9. Kebun bandar;
tima kasih, kongsi tips ini...moga dpt dimanfaatkan bersama...

Ibu Qistina said...

cantik dan berseri2 rumah ana letak pokok bunga. :)

@na said...

Ibu Qistina;
wik end boleh la layan rumah sikit..letak bunga2 yg ada kat laman tu..tima kasih sudi singgah...