Monday, October 7, 2013

Percubaan pertama tanam sendiri keledek BerjaYa..


Waah…rasa lama sungguh tak menjengah blog dan tak visit kebun kawan-kawan. Rasanya sudah banyak ketinggalan berita kebun kawan-kawan dari jauh dan dekat…

Alhamdulillah, minggu ini sudah lega dan lapang. Baru boleh turun ke laman.
 
Keledek yang ditanam dalam 2 bekas polystyrenes sudah digali…

 
Melihat saja tuaian dari projek percubaan tanaman keledek pertama ini, stress dari “Kesibukan” beberapa minggu lepas bagaikan terubat. Sukanya hati bukan kepalang!
 
Saiz ubi keledek kampong ni cukup besar walaupun hanya ditanam dalam bekas polystyrene


Tapi, saiz keledek jenis isi putih ini lain lah pula, agak kecil walaupun ditanam dalam tempoh dan bekas sama saiz dengan keledek kampong di atas…


Lumayan!..hasil tuaian sebagai pembakar semangat

 
Tabiat ubi, diam-diam berisi…

 

15 comments:

Ibu Qistina said...

Assalam @na,

Wow,kagumnye...tanam dalam polystyrene tp boleh dapat tuaian besar2. Tahniah @na,kene tanam jugak ni. :)

@na said...

Salam Ibu Qis, saya pun tk sangka, tekejut jgk bila gali dpt ubi sebesar tu...hehehe..tima kasih2..

suka suka said...

Assalam Ana... bestnya keledek dah menjadi.. jauh tak pokoknya merayau?

ummuaidan said...

salam ana,
lama tul sunyi, dok tertanya2 gak dlm atie,heheh..
wah besar tuh..tahniah..kita nyer blom gali pun lg dok simpan..:)

yan's cottage said...

alhamdulillah.....berhasil juga ye...

@na said...

1. suka suka;
Wassalam k mar, pokok dia tk merayap jauh sgt k mar...dok keliling kawasan tu je..

2. ummuaidan;
Wassalam ummu, lagi lama simpan lg besar kot ummu....hehehe

3. yan's cottage;
syukur...alhamdulillah

olive said...

wah @na, Thumb up for u. I punya tak jadi...tanah asyik kering ja dlm polystren..so i cabut dah..@na, how long u keep the plant?

nadia rashid said...

wah ana..gemok-gemok...memang diam2 berisi...tapi sy punya tak tau la diam berisi ke diam kering...daun sentiasa dicantas dengan mesin rumput!

@na said...

1. olive;
tq2..i've to wait for quite sometimes jgk la olive...almost 8 months...olive u kena selalu siram coz they solely rely on u to have their drinks...hehehe

2. nadia Rashid;
nadia, kalau Tanah sentiasa basah, diam-diam dia berisi...hehehe

olive said...

Lama kan...i dah giv up siram @na. i even put a besin under the polystyrene...dah macam hydroponic...but too messy..baru ja buang last week...ok ok next time i try lagi ya..

Lynna Ghani said...

Waaaa...bagusnya Ana....menjadi betul ubi tuh wpon tanam dlm bekas polisterin je....boleh cuba ni nnt....skrg kena tahan sabo dulu nak menyemai mcm2 ni...space takde huhuhu

Nornajuwa Sayangku said...

Besarnya ubi ana..bestnye

@na said...

1. olive;
olive u jgn giv up tau...u cn try again, just watering them n just put aside let them do their business quietly...hehehe

2. Lynna Ghani;
hehehe....memang ciwi dibuatnya...yg bestnya mcm sayang pulak nak makan, sbb betui2 tk sangka dia berisi.

3. Nornajuwa Sayangku;
Alhamdulillah...rezeki

TukangKebun said...

Wah sungguh berbaloi. Pucuk keledeknya boleh terus ditanam untuk tanam keledek lagi.

@na said...

ooo ye? tima kasih diana for de info