Wednesday, August 27, 2014

CILI SOLOK – pucuk kerinting!



Apa punca masalah ni???


12 comments:

Kakzakie said...

Ada cili khas utk buat solok ke Ana? Kalau kakak guna cili besar biasa aje tau...

Pucuk kerinting kakak pun alami juga. Tapi kakak punya pokok cili padi. Memula ok tapi bila dah makin besar jadi macam itu..

Tak tahu juga kenapa...

UmmuAidan-Arissa said...

salam ana,

agaknya dah terkena serangan kot camtuh..kalau bagi racun sket boleh selamatkan lagi ker ana..

sud@is said...

Sama la kita @na , cili api saya pun pucuk kerekot macam ni...

cucubulat said...

daun kerinting mmg biasa jadi pada cili kan,,ada bena kot.kena siram air sabun ni.agak2 kalau buang daun tu leh tumbuh daun baru yang elok tak..

Normala Saad said...

Ehh..sama lah kita pokok cilik solok kak sebiji jadi macam pokok Ana. Naik bunga berketul-ketul tapi kerinting di pucuk.

Tiny gardener said...

Rasanya kalau ikut komposisi campuran tanah utk cili iaitu 3 bhg tanah, 1 bhg pasir & 1 bhg kompos@baja tinja ayam, masalah ni boleh selesai. Lagi satu, saya syak tanah yg diguna mungkin ada kesan racun rumpai. Saya pernah baca di blog Mark's Veg Plot mengenai kompos tercemar racun rumpai yg menyebabkan pokok2 tumbuh tak sempurna.

nadia rashid said...

Ooo ada logik nya apa tiny gardener cakap...sbb jiran belakang rumah selalu meracun lalang yang naik di blkg umah nya..mungkin tanah sy pun dah terkena kesan...kne cari cara nak baik pulih tanah yg tercemar...bkn saja cili..pokok bendi yang biasa subur pun jd mengerekok....pokok cili sy pelbagai jenis semua nya bila dah masuk fasa berbunga daun akan kerinting dan kuning...akhirnya tinggal batang ranting sahaja

Endah Murniyati said...

Saya juga sering mengalaminya, daun dan batang yang kerinting saya pangkas dan tanaman disemprot air sabun. biasanya tak lama kemudian muncul tunas baru yang sehat, meski kadang tunas yang baru juga mengeriting.

SriKota Garden said...

Kadangkala pokok cili daunnya kerinting kerana kurang air, cuba siram lebih sikit.

TukangKebun said...

Ah musim kerinting.
Potong je pucuk yang kerinting.
Nanti tumbuh pucuk baru.

gardener said...

pokok dah kena virus, cabut dan bakar pokok cili tu kalau tidak merebak pada pokok cili lain atau pokok tomato.

@na said...

1. kakzakie;
ooo kakzakie tk penah tgk cili solok ya? In Sha Allah nanti kalau pokok kami bebuah, kami akn update na...

2. UmmuAidan-Arissa;
Wassalam ummu, mungkin la..,tp tk nmpk alien pun...

3. sud@is;
cili ni agk sensitif betul, kan sud@is?

4. cucubulat;
tp dok belek2 daun mmg tk nmpk plk bena...ulat pn tk da jgk...

5. Normala Saad;
mungkin ni masalah utama pokok cili kot kak mala...

6. Tiny Gardener
rasanya ini la puncanya...sbb mmg saya ambik tanah bakar/kompos kat reserve sungai belakang rumah dan mmg selalu ada pekerja meracun rumpai sepanjang sg tu..
tima kasih krn sudi singgah berkonsgsi info berharga ni...

7. nadia rashid;
mmg sah la nadia, itu la puncanya, mcm tiny gardener bagi tahu tu...

8. Endah Murniyati;
rupanya saya tidak keseorangan menghadapi masalah ini...pokok cili ini, agaknya mudah diserang
penyakit..

9. Srikota;
ooo kalau kurang pun blh bermasalah mcm ni jgk ya...tima kasih ats info ini. Tima kasih

10. Tukang Kebun;
In Sha Allah...blh cuba jgk ni...tima kasih

11. gardener;
oo ya?..tanah dlm bekas tu pun kena
tukar jgk? tima kasih