Tuesday, August 12, 2014

Tulasi



Pokok tulasi/kemangi ni dah sangat tua.. Daun pun sudah berkurangan yang tinggal hanya seeds halus dan sangat ringan. Mudah diterbang angin ke merata… Kelihatan sudah banyak anak pokok dah tumbuh di sekeliling nya..

Bila dibiarkan tua, tulasi ni nampak unik pulak

Tulasi masih remaja..

Daun tulasi berbau wangi dan sedap dijadikan ulam… Dan dipercayai sangat berkhasiat, bagi menurunkan kadar gula dalam darah..

Tabrakallah.


10 comments:

cucubulat said...

salam ana..tanam herba mmg seronok kan..tulasi sy belum tanam lg..teringin nak kumpul herba banyak2.

Tihara said...

macam pernah dengar nama pokok ni
tapi tak cam
thanks sharing :)

sud@is said...

pokok apa pula ana.... banyaknya tak kenal pokok, byk betoi pkok herba kat rumah ana ni....

Honey said...

Salam Ana,

Kemangi tu selasih kan?

nadia rashid said...

Kemangi tulasi ni sama basil gak kan...kt umah pun kering gak..ada la anak2 kecil baru tumbuh

Normala Saad said...

Kemangi jenis ni memang wangi. Arwah bapa dulu selalu masukkan daun ni dalam kari keli Siam style, yang dia buat sendiri. Sedap sangat..

Kakzakie said...

Kakak ni harap aje tua Ana. Kemangi kakak tahulah tapi tulasi baru tahu hari ini... tak patut betul kan.

Endah Murniyati said...

Kami biasa ambil seednya untuk campuran minuman penyegar. Biasa untuk obat batuk anak dan mengobati panas dalam

Bunda a.k.a KN said...

Kemangi dan selasih biasa dengar tapi tulasi tu tak pasti dan bunda pun tak berapa pasti pokoknya...
Kagum tengok orang rajin dan menjadi pulak bertanam herba2 ni...

TukangKebun said...

Merimbun anak-anak pokoknya nantikan